مطالب علمی وآموزنده

این وبلاگ مطالب علمی به روزرا در دسترس بینندگان محترم می گزارد.

مطالب علمی وآموزنده

این وبلاگ مطالب علمی به روزرا در دسترس بینندگان محترم می گزارد.

ویتامین ب-5 (اسید پانتوتنیک)

همه سلولهای بدن نیاز به ویتامین "ب-5" یا اسید پانتوتنیک دارند. این ویتامین "ب" محلول در آب است و در بدن تبدیل به ترکیبی به نام «کوآنزیم-آ» می شود که وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است. ویتامین «ب-5» به عنوان ویتامین « ضد استرس» نیز شناخته شده است. زیرا عملکرد غذة آدرنال را تقویت کرده و بهبود می بخشد. (غده آدرنال عضوی است که بدن را در مقابل انواع استرس ها حمایت می کند).

ویتامین ب-5 برای عمل عضلات و اعصاب ضروری است و برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن، حیاتی است. این ویتامین همچنین در کاهش علایم دردناک روماتیسم مفصلی مؤثر است.

موارد استفاده

بعضی از پزشکان برای خستگی، آلرژی، آسم، پسوریازیس یا دیگر بیماری های مزمن یا برای زندگی های بسیار فعال و پراسترس، ویتامین "ب-5" را توصیه می کنند. ثابت نشده است که ویتامین "ب-5" برای این بیماریها مفید بوده باشد.

مصرف ویتامین "ب-5" به کاهش درد، تورم و خشکی صبگاهی بیماری روماتیسم مفصلی کمک می کند و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می کند.

اسید پانتوتنیک به کاهش لیپید خون (چربی، کلسترول، تری گلیسریدها) کمک کرده و پدیدة سمیت زدایی را تسریع می کند.

 

منابع غذایی

اسید پانتوتنیک از ریشة یونانی پانتوز (Pantos) به معنی «هرکجا» گرفته شده است و این نام به خاطر این است که این ماده در انواع مختلف مواد غذایی یافت میشود. مقدار زیادی از ویتامین "ب-5" در طی تهیه فرآورده های غذایی از بین می رود. بنابراین گوشت تازه، سبزیجات و تمام غلات تازه دارای ویتامین "ب-5" بیشتری نسبت به غذاهای فریز شده یا کنسرو شده هستند.

بهترین منابع ویتامین "ب-5" عبارتند از: مخمر آبجو، نان غلات و حبوبات، قارچ، کبد، لوبیای خشک و نخود، آووکادو، ماهی، مرغ، آجیل (فندق،گردو)، بادام زمینی، گل کلم، شیر و پنیر، سیب زمینی، پرتقال، موز و تخم مرغ.

اشکال دیگر

ویتامین "ب-5" در بیشتر ویتامین های ب- کمپلکس وجود دارد.این ویتامین همچنین به صورت منفرد در "کلسیم پانتوتنات" نیز قابل دسترس است. این ماده 92 درصد اسید پانتوتنیک و 8 درصد کلسیم دارد. این ویتامین همچنین به صورت کپسولهای 100، 250 و 500 میلی گرمی در دسترس است.

موارد احتیاط

تداخل یا عوارض جانبی در مورد مصرف مکمل های ویتامین "ب-5" شناخته نشده است. توصیه شده است که ویتامین ب-5 را همراه با سایر ویتامینهای "ب" مصرف کنید تا تعادل سیستم بدن شما در مورد ویتامین ب حفظ شود.

تداخل های احتمالی

هیچ تداخل شدیدی در مورد این ویتامین با ویتامین های دیگر، گیاهان و داروها شناخته نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد